Co to jest Integracja sensoryczna?
SI jest dla dziecka metodą bardzo interesującą i bez reszty pochłaniającą jego aktywność
Terapia integracji sensorycznej (SI)
Terapia integracji sensorycznej ma na celu nauczenie dziecka adekwatnego reagowania na bodźce dopływające do niego zarówno ze świata zewnętrznego jak i z własnego ciała. Poprzez prawidłowo zaplanowane ćwiczenia i stymulacje układu nerwowego dziecka, możemy wpłynąć na poprawę jego zdolności do koncentracji i skupienia się, sprawność motoryczną, koordynację ruchową, a także funkcjonowanie społeczne i emocjonalne. Mówiąc krócej integracja sensoryczna to sposób, w jaki ukierunkowujemy, nadajemy sens i łączymy w całość informacje, których dostarczają nam zmysły. Terapia integracji sensorycznej – w odróżnieniu od wielu innych rodzajów terapii – jest dla dziecka metodą bardzo interesującą i bez reszty pochłaniającą jego aktywność. Dziecko bardzo chętnie i z pełnym zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach co przekłada się na lepsze efekty terapii.
Diagnoza
Zanim dziecko zacznie uczestniczyć w terapii poddawane jest bardzo dokładnej diagnozie opierającej się przede wszystkim na klinicznej i swobodnej obserwacji dziecka, wywiadzie z rodzicami oraz przeprowadzeniu standaryzowanych testów. Dopiero po szczegółowym rozpoznaniu zaburzeń pacjenta i określeniu przyczyn rozpoczyna się praca z dzieckiem. Sama metoda integracji sensorycznej często bywa nazywana nauką poprzez zabawę, ponieważ zajęcia pozornie przypominają wesołą zabawę, jednakże zadania wykonywane przez dziecko dostarczają ściśle określonych bodźców, na które jego system nerwowy ma największe zapotrzebowanie. Ćwiczenia są prowadzone przez specjalistę, w sali wyposażonej w profesjonalny, wysokiej jakości sprzęt do terapii integracji sensorycznej oraz zabawki, które służą stymulacji systemu przedsionkowego, proprioceptywnego, wzrokowego, słuchowego, węchowego oraz dotykowego
Podczas trwania terapii rodzice mogą liczyć na nasze wsparcie i doświadczenie. Na bieżąco informujemy o przebiegu terapii i postępach dziecka. W razie potrzeby przygotowujemy również pisma i opinie informujące nauczycieli w szkole jak wspierać i na co zwrócić szczególną uwagę podczas codziennych aktywności.