Baza wiedzy

Nasze działania oparte są na rzetelnej i szczegółowej wiedzy dotyczącej rozwoju dziecka. Rodzice zawsze mogą liczyć na naszą fachową pomoc w radzeniu sobie z codziennymi trudnościami ich małych pociech.

Jak rozpoznasz u dziecka dysfunkcję integracji sensorycznej?

Drodzy rodzice, jeśli zaobserwujecie u swojego dziecka kilka lub większość z opisanych poniżej zachowań utrzymujących się przez dłuższy czas może to świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej. Możemy pomóc twojemu dziecku.

Możemy pomóc twojemu dziecku. W celu wyjaśnienia Twoich wątpliwości zapraszamy na konsultację.

  1. ma trudności z koncentracją i skupieniem,
  2. podczas nauki łatwo się rozprasza,
  3. jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem,
  4. ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate),
  5. źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.
  6. wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,
  7. ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików
    i sznurowaniem butów,
  8. szybko się nudzi, traci zainteresowanie np. zabawą, łatwo wpada w złość,
  9. ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie,
  10. podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
  11. jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
  12. bywa uparte, negatywistyczne,
  13. w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno,
  14. nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie,
  15. wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi,
  16. nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,
  17. niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania,
  18. unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem,
  19. uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego. Jest stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała,
  20. przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,
  21. w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu,
  22. często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości,
  23. nie ma dominacji jednej ręki,
  24. ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy,
  25. ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.
  26. sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
  27. nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to,