Baza wiedzy

Nasze działania oparte są na rzetelnej i szczegółowej wiedzy dotyczącej rozwoju dziecka. Rodzice zawsze mogą liczyć na naszą fachową pomoc w radzeniu sobie z codziennymi trudnościami ich małych pociech.

Domowe zabawy i aktywności z zakresu integracji sensorycznej

Niezwykle istotne jest aby rodzice dziecka uczestniczącego w terapii metodą integracji sensorycznej wspomagali pracę terapeuty codziennymi czynnościami ukierunkowanymi na określoną stymulację układu nerwowego. Aktywności tego typu mogą również wykonywać dzieci nie uczestniczące w terapii. Będą wtedy miały na celu profilaktykę i działanie ogólnorozwojowe.
dzieci

Dieta sensoryczna to szczegółowy plan oddziaływań indywidualnie opracowany i dopasowany do potrzeb dziecka

Program stymulacji sensorycznych czyli tzw. dieta sensoryczna oznacza szczegółowy plan oddziaływań indywidualnie opracowany i dopasowany do potrzeb dziecka. Są to ćwiczenia, zabawy i stymulacje m.in. przedsionkowe, czuciowe, słuchowe i proprioceptywne. Wykonywanie ich przez dziecko w domu przekłada się na lepsze i szybsze efekty terapii. Regularna praca rodzica z dzieckiem często jest problematyczna ze względu na brak wolnego czasu, niechęć dziecka do współpracy czy brak odpowiedniego sprzętu.

Dlatego ważne jest takie zaplanowanie aktywności aby mogły być wykonywane w warunkach domowych. Nawet spontaniczna zabawa z dzieckiem może mieć aspekt terapeutyczny jeżeli zostanie odpowiednio przeprowadzona.

 Podstawowe zasady diety sensorycznej:

  • nie zmuszamy dziecka do zabawy
  • aktywności dobieramy tak aby były dla dziecka interesujące
  • gdy widzimy, że dziecko zaczyna być rozdrażnione, bardzo pobudzone lub nawet agresywne wtedy przerywamy zabawę
  • pozwalamy dziecku na kreatywne uczestniczenie w zabawie. Jeżeli chce coś zmienić lub dołożyć nie zabraniajmy mu. Dziecko samo podświadomie wie czego potrzebuje jego układ nerwowy.

Przykłady aktywności i zabaw do wykonywania w domu:

1. Duża gumowa piłka

  • Toczymy piłkę w kierunku dziecka. Pozwalamy mu odepchnąć ją w naszą stronę rękami lub nogami (lewą, prawą lub obiema równocześnie) Możemy wskazywać, której ręki lub nogi ma użyć, prawej czy lewej. Zadanie można wykonywać w różnych pozycjach ciała: siedząc, leżąc na plecach lub na brzuchu, w klęku podpartym.
  • Sadzamy dziecko na piłce i przechylamy w róże strony stymulując do samodzielnego utrzymywania równowagi. Ważne jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem i stabilna asekuracja.
  • Kładziemy dziecko na piłce na brzuchu i przetaczamy do przodu zachęcając aby próbowało odepchnąć się rękami od ziemi.

2.Fakturowe ścieżki

  • Wypełniamy kilka niepotrzebnych powłoczek na małe poduszki różnego rodzaju drobnymi rzeczami np. groch, ryż, guziki, kasztany itp. Dziecko spaceruje po nich początkowo w butach następnie w skarpetkach i gołymi stopami.
  • W celu wydłużenia i urozmaicenie ścieżki możemy wykorzystać np. domowe wycieraczki czy dywaniki. Ważna jest różnorodność materiału, z którego są wykonane: szorstkie, gładkie, z krótkim lub długim włosiem.

3.Wyścigi

  • Sadzamy dziecko na dużym ręczniku lub kocu i ciągniemy po parkiecie. Można zmieniać pozycję: na brzuchu, na plecach, na boku. W przypadku starszych dzieci można podać do rąk np. długi szalik i wtedy ciągnąć. Zadaniem dziecka będzie utrzymanie równowagi.

4. Tor przeszkód

  • Układamy na podłodze różnego rodzaju przeszkody np. poduszki, wałki, zwinięty w rulon koc, pufa itp. Dziecko pokonuje przeszkody ćwicząc równowagę.
  • Dołączamy do toru przeszkód elementy ścieżki sensorycznej w celu połączenia ćwiczeń równoważnych ze stymulacją dotykową.
  • Zasłaniamy dziecku oczy. Niezbędna jest ciągła asekuracja dziecka.
  • Po kilku krotnym przejściu toru dziecko ma za zadanie z pamięci powtórzyć kolejność ułożonych przeszkód, ich kolor ewentualną fakturę.
  • Zmieniamy sposób poruszania się dziecka np. skacze obunóż, przechodzi na czworakach, turla się itp.

5. Różnicowanie dźwięków

  • Dziecko siada do nas tyłem. Zadanie polega na rozpoznaniu bez patrzenia usłyszanych dźwięków. Może to być np. stukanie łyżeczką o szklankę, nalewanie wody do kubka, zgniatanie lub darcie kartki papieru itd.

6. Różnicowanie zapachów

  • Dziecko wącha różnego rodzaju zapachy np. kawa, cytryna, mięta, krem do rąk itp. Następnie zasłaniamy oczy i bez kontroli wzrokowej rozpoznaje daną rzecz.

7. Zabawa w naleśnika

  • Zawijamy ciasno dziecko w koc lub duży ręcznik następnie energicznie rozwijamy.
  • Podczas gdy dziecko jest zawinięte możemy dodatkowo uciskać i masować całe ciało. Zadanie łączy w sobie elementy stymulacji układu przedsionkowego i proprioceptywnego. Ma na celu wyciszenie i uspokojenie bardzo pobudzonego dziecka.

8. Skoki i przeskoki

  • Rysujemy na ziemi kredą linie lub rozkładamy sznurek. Dziecko ma za zadanie przejść stopa za stopą po wyznaczonej linii. Zadanie można również wykonać z zamkniętymi oczami lub idąc tyłem.
  • Dziecko przeskakuje z lewej na prawą stronę linii obunóż lub na jednej nodze.

Istotne jest aby podczas zabaw z dzieckiem uważnie go obserwować. Po pewnym czasie sami nauczymy się, które aktywności będą wyciszały dziecko gdy jest zbyt rozdrażnione i aktywne a z kolei, które będą go pobudzały gdy jest ospałe i apatyczne. Kolejną ważną uwagą jest aby nie wykonywać zabaw pobudzających bezpośrednio przed spaniem. Nadmiernie pobudzone i przestymulowane dziecko będzie miało trudności z zaśnięciem.

Bezpośrednio przed snem dobrze jest dostarczyć dziecku dużo stymulacji proprioceptywnej i dotykowej, która ma na celu wyciszenie układu nerwowego. Są to wszelkiego rodzaju mocne uciski, dociski i masaże np. zawijanie w koc, mocne przytulanie dziecka, przeciskanie się przez ciasne przeszkody itp. Wspólna zabawa z dzieckiem stanowi także dobrą okazję do nawiązania bliskiej więzi z naszym maluchem.